۱۳۹۵/۱۰/۱۷

آمار سالانه اداره مهاجرت منتشر شد




 ۱۱۲۰۰۰ پرونده پناهندگی رسيدگی شده٬ ۷۷۰۰۰ باقی مانده است
 آمار سالانه منتشر شده از سوی اداره مهاجرت نشان از رسيدگی به ۱۱۲۰۰۰ پرونده پناهندگی در سال گذشته٬ ٬۲۰۱۶ دارد. اين رقمی بی سابقه بشمار می رود که دو برابر بيشتر از سال پيش از آن٬ ٬۲۰۱۵ بوده است. به گفته ميکائيل ريبن ويک مدير کل موقت اداره مهاجرت سوئد اين جای خوشوقتی است که چنين تعدادی از متقاضيان پناهندگی بدنبال افزايش بودجه اداره مهاجرت موفق به دريافت پاسخ به درخواست خود شده اند. به گفته مدير کل اداره مهاجرت سوئد با اين وجود ۷۷۰۰۰ متقاضی پناهندگی کماکان در انتظار دريافت پاسخ به درخواست خود هستند. به گفته اين مقام بلند پايه اداره مهاجرت هدف اين است که ۷۷۰۰۰ متقاضی باقی مانده پاسخ خود را درطی تابستان ۲۰۱۷ دريافت نمايند.
اين به معنی رسيدگی به ۱۰ هزار پرونده در هر ماه است. ميکائيل ريبن ويک مدير کل موقت اداره مهاجرت سوئد در اين رابطه به خبرگزاری ت ت گفت: ­ اين هدف را به انجام خواهيم رساند. در طی پاييز گذشته حتی به ۱۴۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ پرونده در ماه رسيدگی کرديم. اما چنين آهنگی را نه می توانيم و نه نياز است که ادامه دهيم. چون در طی پاييز عقب مانده بوديم و به اين ترتيب سعی کرديم حجم پرونده ها را کاهش دهيم. «امنيت حقوقی هنوز وجود دارد» مدير کل اداره مهاجرت می گويد که امنيت حقوقی متقاضيان پناهندگی فدای سرعت رسيدگی به پرونده ها نشده و امنيت حقوقی در زمان رسيدگی پرونده ها بصورت کامل رعايت می شود: ­ اتخاذ تصميمی که امنيت حقوقی نداشته باشد برای ما فايده ای ندارد. تصميمات ما مورد بررسی دادگاه ها قرار می گيرد و اگر تصميم صحيح اتخاذ نکرده باشيم مجبور می شويم کار اضافه انجام دهيم. سال ۲۰۱۶ تعداد متقاضيان پناهندگی در سوئد کاهشی شديد يافت و به کمتر از ۲۹۰۰۰ نفر برای کل سال رسيد. اين پايين ترين تعداد متقاضی پناهندگی در سوئد از سال ۲۰۰۹ ميلادی تاکنون است. شديدترين کاهش در ميان «کودکان پناهجوی تنها» به اعلام اداره مهاجرت مهم ترين دليل کاهش شديد متقاضيان پناهندگی تغيير قوانين پناهندگی سوئد و سختگيرانه تر شدن آن نسبت به قوانين گذشته است.
در قوانين جديد امکان آوردن اعضای باقی مانده خانواده به سوئد و همچنين دريافت اقامت دائم بشدت محدود شده است. برخلاف گذشته حتی برای متقاضيان واجد شرايط پناهندگی اقامت دائم صادر نمی شود. تفاهم صورت گرفته ميان اتحاديه اروپا و ترکيه و نيز اتحاديه اروپا و افغانستان جهت بازگرداندن متقاضيان پناهندگی٬ سخت تر شدن عبور از مرزهای اروپا عوامل مهم ديگر در کاهش تعداد متقاضيان پناهندگی عنوان شده است. اين کاهش بصورت ويژه در ميان متقاضيان پناهندگی موسوم به «کودکان پناهجوی تنها» ديده می شود. ميکائيل ريبن ويک مدير کل موقت اداره مهاجرت در اين رابطه به خبرگزاری ت ت گفت: ­ می توان دليل آن را اين دانست که کودکان متقاضی پناهندگی معمولا مدارک شناسايی ندارند. همه کنترل های مرزی جديدی که در اروپا داير شده تردد بدون مدارک لازم را مشکل کرده است.
در سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۲۰۰ تقاضا از سوی «کودکان پناهجوی تنها» ثبت شده است که بايد با سال قبل از آن٬ ٬۲۰۱۵ مقايسه شود که ۳۴۵۰۰  تقاضا از سوی اين گروه به ثبت رسيده است. به ۹۵۰۰ پرونده از اين گروه در سال ۲۰۱۶ رسيدگی شده و ۸۶ درصد از متقاضيان پاسخ مثبت دريافت نموده اند. آمار کلی موافقت/مخالفت آمار جمع کل پرونده هايی که در سال ۲۰۱۶ به درخواست خود پاسخ مثبت گرفتند ۷۷ درصد بوده است که اکثر آن متعلق به اتباع سوريه بوده است. از ميان پرونده هايی که پاسخ مثبت دريافت نمودند ۱۷۰۰۰ متقاضی دارای دلايل پناهندگی و ۴۵۰۰۰ بواسطه نياز به حفاظت موفق به دريافت اقامت شده اند. مدت انتظار بيشتر برای پرونده های مهاجرتی غير پناهندگی حجم زياد پرونده های پناهندگی به معنی مدت انتظار بمراتب بيشتر برای انواع ديگر پرونده های مهاجرتی و بويژه پرونده های اقامت بر اساس پيوند و کار بوده است. ۳۰ هزار کرون به متقاضيانی که داوطلبانه به کشور خود بر می گردند در سال ۲۰۱۶ تعداد ۵۸۰۰ متقاضی تقاضای پناهندگی خود را پس گرفتند. اين رقم برای سال قبل از آن٬ ٬۲۰۱۵ کمتر از ۴۰۰۰ بوده است. اکثر متقاضيانی که تقاضای خود را پس گرفتند از اتباع عراق و افغانستان بوده اند.
اداره مهاحرت به متقاضيانی که داوطلبانه به کشور خود بر می گردند کمکی تحت عنوان «کمک هزينه سکونت مجدد» معادل ۳۰۰۰۰ کرون برای هر فرد بالای ۱۸ سال و ۱۵۰۰۰ کرون برای کودکان زير ۱۸ سال پرداخت می کند. يک خانواده می تواند حداکثر ۷۵۰۰۰ کرون جهت بازگشت به کشور خود دريافت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر