۱۳۹۶/۱۰/۰۹

نشریه تاور: اعتراضات مردم ایران آسیب‌پذیری حکومت را به نمایش گذاشت

نشریه‌ی آمریکایی تاور، در گزارشی پیرامون اعتراضات خیابانی دیروز، پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه در شهرهای مختلف ایران، می‌نویسد این تظاهرات گسترده که در شهرهای مهم، به دلایل اقتصادی شکل گرفته است، آسیب‌پذیری حکومت آن کشور را درمقابل تحریم‌های اقتصادی به‌نمایش می‌گذارد.
تاور می‌نویسد: «کارشناس امور تحریم‌های اقتصادی، ریچارد گلدبرگ می‌گوید اعتراضات مربوط به مسائل اقتصادی در سراسر ایران، نشانه‌ی ضعف حکومت در مقابل تحمل فشار تحریم‌های اقتصادی است».
گلدبرگ می‌گوید: «عدم امضای گواهی پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای ازسوی دولت ترامپ، کارآیی و نتیجه‌ی خود را نشان داده است. اکنون بهترین زمان برای افزایش فشار بر روی حکومت ایران فرا رسیده است تا در هر زمینه‌ی ممکن بر روی آن‌ اعمال شود، نه اینکه این فشارها کم شود».
نشریه‌ی تاور در ادامه، به نقل از خبرگزاری رویترز می‌نویسد که «یک علت عمده‌ی این تظاهرات ضددولتی، این است که مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که توافق هسته‌ای، دستاورد چندانی برای رونق زندگی اقتصادی آنها نداشته و هر سرمایه‌ای هم که این توافق به‌دست دولت رسانده، در اثر فساد و مدیریت نادرست، به‌فنا رفته است».
به نوشته‌ی تاور، «مرکز آمار ایران، اکنون رسماً اعلام کرده که بی‌کاری در کشور، در سال جاری ۱/۴ درصد افزایش یافته و به ۱۲/۴ درصد از جمعیت کشور رسیده است. به این ترتیب، بیش‌از ۳/۲ میلیون از جمعیت ۸۰ میلیونی مردم ایران، بی‌کارند؛ اما حکومت کشور، برای توجیه مشکلات اقتصادی، همواره به "توطئه‌ی خارجی‌ها" متوسل می‌شود. محمد رحیم نوروزیان، فرماندار مشهد، به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته است که تظاهرات سراسری روز گذشته، توسط ضد انقلاب فراری تدارک دیده شده بود».

۱۳۹۶/۱۰/۰۸

زندانیان سیاسی در اعتصاب در خطر مر گ قرار دارند

آرش صادقی در شصت و هفتمین و علی شریعتی در شصتمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود با وضعیت جسمی وخیم در زندان اوین نگهداری می‌شوند. مهدی کوخیان، محمدرضا نکونام، نزار زکا، حسن رستگاری و سعید شیرزاد دیگر زندانیانی هستند که همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه می دهند.
آرش صادقی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین شب گذشته پس از شصت و شش روز اعتصاب غذا در اثر افت فشار، تپش قلب و تنگی نفس و بالا آوردن خون به بهداری منتقل شد و بعد از حدود یک ربع رسید

گی با دستگاه اکسیژن به بند بازگردانده شد. پزشکان وضعیت وی را به شدت خطرناک و وخیم گزارش کرده اند و احتمال به کما رفتن و حتی فوت او وجود دارد. آرش صادقی از تن دادن به روند انتقال و نظارت پزشکی خودداری کرده است.
علی شریعتی دیگر زندانی سیاسی است که در بهداری زندان اوین با کاهش وزن۲۰ کیلویی به ۵۲ کیلو رسیده است. قند خون وی شب گذشته پس از 59 روز اعتصاب غذا روی 30 بوده و به دلیل وخامت حالش پزشکان بهداری قصد اعزام او به بیمارستان را داشتند که او از اعزام خودداری کرده بود.
حسن رستگاری مجد، زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه در بیست و هفتمین روز اعتصاب غذای اعتراضی هم‌چنان در سلول انفرادی نگهداری می شود و علاوه بر این که حال عمومی او بسیار بد گزارش شده و از ناراحتی قلبی رنج می برد، از تحویل اسپری اکسیژن برای بیماری آسم او ممانعت بعمل آمده است.
سعید شیرزاد نیز در بیست و سومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود. این زندانی سیاسی طی روزهای گذشته بدلیل نامناسب بودن وضعیت جسمی اش به بهداری زندان منتقل شده، اما از تزریق سرم و اعزام به بیمارستان خودداری کرده است. فشار خون وی در روزهای اخیر به ۱۰ روی ۶ تقلیل یافته و ۵ کیلو وزن کم کرده است، دچار تپش بالای قلب شده که نزدیک به صد بوده و از کلیه درد و ضعف رنج می برد.
نزار زکا، شهروند لبنانی در زندان اوین مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان مراغه، محمدرضا نکونام زندان ساحلی
مرتضی مرادپور زندانی سیاسی در زندان مرکزی تبریز در شصت و پنجمین روز بنا به درخواست مادرش به اعتصاب غذای خود پایان داده است.
وزارت امور خارجه‌ی آلمان نسبت به شدت وخامت وضعیت جسمی ۴ تن از زندانیان سیاسی ایران که در حال اعتصاب هستند، هشدار داد و خواهان رعایت موازین حقوق بشر و محاکمه‌ی عادلانه‌ی آنان شد.

۱۳۹۶/۱۰/۰۳

نادر صابری بعد از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شده است

بی خبری از وضعیت مدیر شرکت نرم افزار پویا
علیرغم گذشت دو هفته از بازداشت صابر نادری توسط نیروهای امنیتی در قروه، تاکنون اطلاعی از وضعیت وی بدست نیامده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، صبح روز یکشنبە ١۴ آذرماە ۹۵، نیروهای امنیتی شهر قروە با یورش بە منزل مادری مهندس صابر نادری، مدیر شرکت شهیر نرم افزار پویا در شهر قروە در کردستان، وی بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شده است.
خانواده این شهروند همچنان از محل بازداشت و سرنوشت وی بی اطلاع بوده و پیگیری آنان نیز تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.
یکی از بستگان نزدیک آقای نادری به هرانا گفته است که با توجه به ضبط کارت های بانکی، اعضای خانواده امکان دسترسی به سپرده های بانکی ایشان را ندارند و بنابر این برای تامین مایحتاج با مشکلات مضاعف روبرو هستند.
هرانا همچنین گزارش داده که ماموران امنیتی بدون داشتن نیروی زن به بازرسی بدنی زنان خانواده پرداخته ودر مقابل اعتراض با اسلحه آنها را وادار به سکوت کرده اند.

مرتضی و آرش از مرز شصتمین روز اعتصاب غذا گذشتند

معامله با جان برای حقوق ازدست رفته
آرش صادقی و مرتضی مرادپور، دو زندانی سیاسی‌ در تهران و تبریز همچنان پس از حدود دو ماه به اعتصاب غذای خود ادامه داده اند. پزشکان از وخامت حال این دو خبر داده و ابراز نگرانی می کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، مرتضی مرادپور در شصتمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز نگهداری می شود. وی نامه ای سرگشاده درتشریح وضعیت پرونده، اتهامات و علل اعتصاب و مطالباتش خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته است .
مرتضا مرادپور در این نامه به سیاست آسمیلاسیون اتنیکهای ایران که به صورت سیستماتیک اجرا میگردد پرداخته و اتهامات قضایی به خود را ناروا می داند.
از سوی دیگر شب گذشته آرش صادقی زندانی سیاسی در شصت ویکمین روز اعتصاب غذا به دلیل وخامت حالش در پی افت شدید و بالا آوردن لخته خون به صورت اورژانسی به بهداری زندان اوین منتقل شد.
روند متوالی انتقال آرش صادقی از سلول به بهداری نشان می دهد که وضعیت حیات وی در وضعیت هشدار دهنده قرار دارد با اینحال مسئولین هیچ گونه واکنشی نسبت به خواسته ها و وضعیت وخیم جسمانی وی نشان نداده اند.