۱۳۹۶/۱۲/۲۵

بیش از ۳۲ درصد از زنان ایران چاقی مفرط دارند

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اضافه وزن و چاقی در ایران در چهل سال گذشته روند صعودی داشته. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد از زنان ایرانی اضافه وزن و بیش از ۳۲ درصد از آنها چاقی مفرط دارند. نزدیک به ۵۸ درصد از مردان ایرانی هم اضافه وزن دارند ولی تنها ۱۹ درصد از آنها دچار چاقی مفرط هستند.
بر اساس آمار همین سازمان در چهل سال گذشته جمعیت افرادی که دچار چاقی مفرط هستند در جهان سه برابر شده است.
آمار جهانی نشان می‌دهد در حال حاضر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر (۳۹ درصد) افراد بالای هجده سال در جهان اضافه وزن دارند از این تعداد ۶۵۰ میلیون نفر (۱۳ درصد) چاقی مفرط دارند.

جمعیت کودکان و نوجوانان چاق در جهان رو به افزایش است

اما فقط افراد بزرگسال نیستند که با اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می کنند. شاید یکی از تکان دهنده‌ترین آمار، مربوط به کودکان زیر پنج سال باشد. در سال ۲۰۱۶ چهل و یک میلیون کودک زیر پنج سال چاقی یا اضافه وزن داشته‌‌اند. کودکانی که چاق هستند احتمال بیشتری وجود دارد که در بزرگسالی هم دچار چاقی و اضافه وزن بشوند. جمعیت کودکان و نوجوانان بین ۵ تا ۱۹ سال در جهان که اضافه وزن دارند، بیش از ۳۴۰ میلیون نفر است.

چاقی و اضافه وزن چه هستند

سازمان بهداشت جهانی جمع شدن چربی اضافه در بدن را که باعث ایجاد خطر برای سلامتی فرد بشود، چاقی و اضافه‌وزن تعریف کرده است. بر اساس تعریف این سازمان افراد بزرگسال که شاخص توده بدنی (بی ام آی)‌ آنها ۲۵ یا بالاتر باشد اضافه وزن دارند و افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالای سی باشد دچار چاقی هستند.
شما می‌توانید برای به دست آوردن شاخص توده بدنی خود وزن خود به کیلوگرم را تقسیم بر قد خود به سانتی‌متر بکنید (وزن تقسیم بر قد).

دلیل چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی حاصل به هم خوردن تعادل کالری مصرف شده و سوزانده شده در بدن است. بر اساس توصیه سازمان ملل متحد یک فرد بزرگسال باید دو هزار کالری در روز مصرف کند. غذاهای پرکالری و کم تحرکی عوامل اصلی چاقی هستند. این روزها زندگی در دنیای مدرن به این معنی است که غذاهای پرکالری و ارزان بیشتر در دسترس هستند و افراد روزانه بیش از حد لازم کالری مصرف می کنند. به گفته وزارت بهداشت ایران مردم در ایران دست‌کم ۴۰ درصد بیشتر از حد مجاز کالری مصرف می کنند. در بعضی از کشورها مانند ایران تحرک فیزیکی زنان از مردان کمتر است. بنابر آمار وزارت بهداشت ایران ۹۶ درصد زنان ایرانی کمبود فعالیت فیزیکی دارند.
مسائل فرهنگی یکی از دلایل این کمبود تحرک است، بسیاری از فضاهای عمومی مانند پارک‌ها برای فعالیت فیزیکی زنان امن نیست و زنان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند از طرف دیگر هم برای بعضی ورزش و تحرک زنان در چنین فضاهایی قابل پذیرش نیست. مسئله پوشش و حجاب هم فعالیت فیزیکی را سخت‌تر می‌کند.

عوارض چاقی و اضافه‌وزن

چاقی و اضافه‌وزن می‌توانند مشکلات زیادی را برای سلامت افراد ایجا کنند و برای همین است که توصیه می‌شود افرادی که دچار این مشکل هستند وزن خود را کم کرده و سعی کنند وزن خود را کنترل کنند. سازمان بهداشت جهانی این بیماری‌ها را از عوارض اصلی چاقی و اضافه وزن معرفی کرده است:
  • بیماری‌‌های قلبی و عروقی به خصوص سکته قلبی و مغزی
  • دیابت
  • عوارض اسکلتی-عضلانی به ویژه آرتروز
  • بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، پروستات، تخمدان، کبد و روده
هر چه شاخص توده بدنی بالاتر برود احتمال ابتلا به این عوارض هم بیشتر می‌شود.
بعضی عوارض احتمالی دیگر چاقی و اضافه وزن اینها هستند:
  • تنگی نفس
  • عرق کردن بیش از اندازه
  • خرناس کشیدن هنگام خواب
  • خستگی
  • درد کمر و مفاصل
  • افسردگی
  • کمبود اعتماد به نفس

چاقی قابل پیشگیری است

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید چاقی قابل پیشگیری است و دولت‌ها را تشویق کرده تا سیاست‌های کلان برای کنترل مصرف شکر اعمال کنند. مالیات بر شکر در کشورهایی مانند مجارستان و مکزیک باعث شده که فروش نوشابه‌های پر شکر به شدت پایین بیاید. این سازمان در ضمن تولید کنندگان مواد غذایی را تشویق می‌‌کند که اطلاعات دقیق درباره مقدار کالری، شکر و انواع چربی‌‌ها را خوانا و واضح روی بسته‌بندی‌هایشان درج کنند.

مطالب دیگر درباره چاقی:

'پشت چاقی من یک افسردگی شدید و ازدواج اجباری بود'
'به عنوان یک زن چاق حتی یک پیاده‌روی ساده در خیابان من را هدف آزار کلامی قرار می‌دهد'
'به خاطر چاقی در چهل سالگی سکته مغزی کردم'




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر