۱۳۹۶/۱۲/۱۰

اعتراضات در شهرهای ایران: بازداشت‌ها و واکنش‌ها

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و اخبار تایید شده توسط برخی از رسانه‌های داخلی ایران، روز جمعه صدها نفر در کرمانشاه به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را به گرانی لجام‌گسیخته در این شهر اعلام کنند. 
تظاهرکنندگان که خبرگزاری فارس شمار آنها را ۳۰۰ نفر اعلام کرده است، شعارهایی همچون «یا مرگ یا زندگی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر می‌دادند.
اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از افزایش شمار نیروهای امنیتی در خیابانهای کرمانشاه بود و در برخی گزارش‌های مردمی نیز به درگیری نیروهای امنیتی با معترضان اشاره می‌شد.
پس از آغاز راهپیمایی کرمانشاه که گفته می‌شود در حمایت از راهپیمایی‌های یک روز قبل از آن در شهرهای خراسانی رضوی شکل گرفته است، به تدریج اخبار مربوط به اعتراضات مردمی در دیگر شهرهای ایران نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
در ادامه، عمده تحولات این روز و چکیده ای از تحلیل‌ها، همچنین واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به این رویداد ارائه می‌شود.

فقر، زلزله، اختلاس‌های مالی

در کنار اعتراض به گرانی، معترضان در کرمانشاه از عملکرد ضعیف دولت پس از وقوع زلزله در غرب ایران نیز خشمگین هستند. زلزله کرمانشاه دست‌کم ۶۰۰ کشته و ویرانی‌های گسترده‌ای بر جای گذاشت و دولت تا کنون در این منطقه اقدامی موثر برای کمک به زلزله زدگان یا بازسازی مناطق مسکونی انجام نداده است.
در میان معترضان، تعدادی از مالباختگان نیز دیده می‌شدند. بنا بر اعلام خبرگزاری تسنیم، مالباختگانی که در تجمع میدان آزادی شهر کرمانشاه شرکت کرده بودند، خواستار مشخص شدن وضعیت سپرده‌هایی که در موسساتی مانند کاسپین گذاشته بودند و بازیابی سپرده‌ها شده‌اند. 
بیکاری از دیگر دلایل اعتراضات مردمی در این روز است. حدود ۳.۲ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران بیکار هستند.
بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال جاری در این کشور ۱۲.۴ درصد بوده که ۱.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر