۱۳۹۶/۱۱/۰۸

مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ایران در “آینده پژوهشی ایرانیان” و مسئله کرد

مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ایران در “آینده پژوهشی ایرانیان”، از میان 100 مشکل پیش روی ایران برای آینده، مساله ی “چالش های قومی” را در رتبه ی 75 مورد بررسی قرار داده است:
“یکی از سرمایه های فرهنگی- اجتماعی ایران تنوع قومی و زبانی است که در عین حال، زیر چتر ملت به هم می پیوندند. به طور تاریخی چالش های قومی در ایران زمانی مطرح شد که در مفهوم جدید ملت، سهم برخی اقوام کمتر مورد توجه قرار گرفت. پس گاهی گروهی از افراد این اقوام به هویت طلبی و در نتیجه قوم گرایی دست زده و حتی خوشان را یک ملت دانستند. به طبع این حوزه با چالش های مختلفی مواجه است. از جمله می توان به رشد هویت های قومی- محلی در استان های مرزی اشاره کرد که موضوع هایی چون پان ترکیسم در مناطق آذربایجان، ناسیونالیسم کردی در کردستان و اعتراض ها با محوریت هویت عربی در خوزستان را به خاطر می آورد. همچنین با توجه به اینکه سال 1396 انتخابات شورا و ریاست جمهوری در پیش است دو مسیر می تواند مطرح شود. بهره برداری سیاسی از مسائل قومی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنیدن بهره برداری سیاسی از مسائل قومی در انتخابات شوراها. از دیگر مسائل این حوزه می توان به تغییر نامحسوس مرجعیت فرهنگی و رهبری فکری به خارج از مرزها در میان گروه های قومی و زبانی اشاره کرد که که هرچند یافته های آمداری درباره آن وجود ندارد، اما مورد اشاره برخی پژوهشگران فرهنگی است. همچنین وضعیت زبان های غیرفارسی ایرانی نیز ذیل همین مسئله قرار می گیرد به طوری که اکنون یکی از مسائل مطرح شده تدریس زبان های غیر فارسی در مراکز آموزشی است”.
نکات مهم متن:
کمتر موضوع توجه قرار گرفتن سهم برخی اقوام در مفهوم جدید ملت
رشد هویت های قومی-محلی
هویت طلبی و در نتیجه قوم گرایی و خود را ملت پنداشتن
ناسیونالیسم کردی در کردستان
تغییر نامحسوس مرجعیت فرهنگی و رهبری فکری به خارج از مرزها در میان گروه های قومی و زبانی
وضعیت زبان های غیر فارسی و تدریس زبان های غیر فارسی در مراکز آموزشی
خش دوم
مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ایران در “آینده پژوهشی ایرانیان”، از میان 100 مشکل پیش روی ایران برای آینده، مساله ی “تحولات مناطق کردنشین کشورهای همسایه” را در رتبه ی 96 مورد بررسی قرار داده است:
“مسئله قوم کرد دهه هاست که در چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه جریان دارد و در هر برهه ای در بستر بحران هایی که بوجود آمده به شکلی سر برآورده است. مسئله کردها در این کشورها نه تنها از تحورت داخلی متأثر بوده، بلکه همیشه نیم نگاهی هدم بده تحولات منطقه ای داشته است؛ موضوعی که اغلب کردها را به اتحادهای کوتاه مدت یا بلندمدت با دیگر بازیگران منطقه ای سوق داده است. در سال 1395 مساله ی کردستان ایران با ورود مجدد حزب دمکراتیک کردستان به فاز نظامی همراه بود. کودتای نافرجام نظامیان در ترکیه در تابستان این سال، نقطه آغاز تحولات بسیاری بود که تشدید برخورد نظامی با گروه های مسلح کرد در جنوب شرق و مهار احزاب سیاسی کرد در پایتخدت را به دنبال داشت. در درگیری های سوریه، تسلط کردها به بخشی از مناطق شمال، پای نیروهای ترکیه را به خاک این کشور باز کرد. از طرف دیگر، آمریکا روند استقرار نیروهایش در مناطق تحت کنترل کردها را آغاز کرد. کردهای سوریه اکنون در موقعیتی قرار دارند که می توانند در آینده سیاسی سوریه ایفای نلاش کنند. اما قلب تحولات مسئله کردی در کردستان عراق می زند؛ جایی که کردها برای اولین بار موفق شده اند حکومتی خودمختار تشکیل دهند. موضوع اجرای همه پرسی استقلال از عراق مهم ترین موضوع چالش برانگیزی است که در سال 1395 از سوی برخی مقام های های اقلیم کردستان به صورت جدی مطرح شد. اجرای این همه پرسی در سال 1396 چندان ممکن به نظر نمی رسد اما در صورتی که روند اجرای آن آغاز شود، بر دیگر مسائل جاری کردها در هر چهار کشور تاثیر جدی خواهد داشت
کردستان (ایران):
نبرد مسلحانه ی حزب دمکرات کردستان ایران
تداوم اقدامات مسلحانه ی پژاک و سایر خرده گروه های ترویستی در مرزهای غربی
اقدامات گروه های مخالف ایران برای عضوگیری از میان جوانان کرد ایرانی
کردستان (عراق):
نزاع بارزانی و مخالفان بر سر ریاست اقلیم کردستان
نزاع بر سر در اختیار گرفتن مناطق شمالی عراق در دوران پسا داعش
رابطه ی دولت ایران با دولت اقلیم کردستان
رابطه ی دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان
مساله ی فروش نفت اقلیم کردستان
احتمال برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق
مذاکرات احتمالی سران اقلیم کردستان با اسراییل
چالش پیوستن کرکوک به کردستان عراق
گرایش به دیانت زرتشتی در کردستان عراق
کردستان (ترکیه)
نبرد مسلحانه ی دولت مرکزی با پ.ک.ک در ترکیه و کشورهای همسایه
افزایش تنش هویتی کردی-ترکی
جنگ شهری دولت مرکزی با مخالفان کرد
تعیین تکلیف جایگاه حزب دمکراتیک خلق ها در ساختار رسمی دولت ترکیه
کردستان (سوریه)
کانتون های خودمختار کردها در شمال سوریه
ورود نظامی ارتش ترکیه برای سرکوب کردهای ترکیه و سوریه
نبرد کردهای سوریه با گروه های تکفیری بر سر مناطق مورد منازعه
روابط کردهای سوریه و دولت جدید ایالات متحده آمریکا
روابط کردهای سوریه و جمهوری اسلامی ایران
روابط کردهای سوریه و دولت بشار اسد
روابط کردهای سوریه و روسیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر